14 november 2014

Sweden Prog Fest 2014

8 november 2014

Bryggarsalen, Stockholm
08

Årets Sweden Prog Fest inleds av tillställningens galnaste band. De sex masarna i NEVÄRLLÄJF (läs namnet baklänges, vettja) vet verkligen inte vad ordet ”gränser” betyder. Ska man försöka artbestämma bandet ligger eventuellt Uppsalas klassiska progband Samla Mammas Manna närmast, men Nevärlljäfs musik är än mer bångstyrig, än mer elektrisk. Hem går de hursomhelst i Bryggarsalen och det finns klara poänger i att låta dessa spelevinkar väcka publiken å det bryskaste.

 

Härefter blir det desto mjukare. RED BUTTON SYNDROME är en ung akustisk trio med Porcupine Tree bland de främsta ledstjärnorna. Föreställ dig således Steven Wilson på sitt sköraste humör, men med tre röster i stället för en, och du är halvvägs framme. Red Button Syndrome kan nog behöva ett par år på att slipa fram de riktigt egna uttrycken, men de rent tekniska bitarna – passande röster, kompetent gitarrspel – är redan på plats. På ett överrumplande vis går så stafettpinnen över till NOVEMBERGVÄGEN utan att Red Button Syndrome slutar spela. Till vänster på scenen med barstolarna spelar Red Button Syndrome vidare, medan Novembervägen framför samma låt elektriskt på huvudscenen. Från låt två står emellertid Novembervägen ensamma, detta med vad som tvivelsutan är aftonens mest dramatiska, teatrala uttryck. Den ofta ordlösa sångerskan Maya Bergman trakterar även två ljusa flaggor i vad som väl enklast kan beskrivas som en rytmisk installation. Novembervägen är kanske inte något progband per se, eller kanske samtidigt mer progressiva än de flesta, med tydliga gothtendenser inblandade i den synnerligen suggestiva mixen.

 

Fjärde bandet gör braksuccé. Fiffigt döpta till OINK FLOYD har gruppen bildats speciellt för Prog Fest i enda ädla syfte att framföra Pink Floyd-albumet ”Animals” (1977) i dess helhet. Och jisses, med vilken ära de gör det. ”Kommer den lilla triolen på gitarren?” Jajamensan. ”De missar väl inte den klättrande basen?” Oroa dig inte – allt är med! Medlemmarna i bandet är ruskigt kompetenta (bland annat hör vi keyboardisten Jörgen Schelander från Misth och Astrakhan), men jag vill framför allt hylla sångaren (en urstark Roger Waters-kusin) och den gamle Red Baron-gitarristen tillika festivalgeneralen Mats Jonason, som med urstark ton duplicerar varenda liten David Gilmour-krumelur på elgitarr. ”Animals” är inte Pink Floyds mest spelade platta; låt oss verkligen hoppas detta inte var enda giget någonsin för Oink Floyd. Visst, det är kanske fusk att köra ett material som 90 procent av publiken kan utan och innan, men… då får det väl var det!

 

Nästa uppträdande inleds i katastrof. Hasse Fröberg har korkat nog inte tagit med sig någon reservgitarr, och eftersom han likt undertecknad är vänsterhänt kan han inte låna någon annans, när det visar sig att hans Les Paul Gold Top fular sig bland elkopplingarna. Hasse försöker och försöker, men efter två låtar lägger han helt sonika ner guran och återföds som den vilt gestikulerande frontman han en gång var hos pudelkungarna Spellbound. HASSE FRÖBERG & MUSICAL COMPANION är ett ruggigt meriterat gäng musiker, som är med på noterna, inte minst i medleyt av Hasses Flower Kings-låtar ”Life will kill you” och ”Magic pie”, så de avgår högt applåderade, trots ett något snöpligt gigslut från vilken en låt (eller var det två?) pang bom ströks.

 

Mer problemfritt blir då BEARDFISH-spelningen. Gävlebandet är för aftonen påpälsad av en extrakeyboardist, vilket bör ses som ett smart drag. Huvudfiguren/sångaren Rikard Sjöblom (sedan nyligen medlem även i brittiska Big Big Train) fick fordom hoppa upp och ner ständigt, för att traktera sina dubbla instrument, och när han spelade gitarr kunde man beklaga för att ingen fyllde på med tangenter. Problem avvärjt, och Sjöblom tycks mer avslappnad av avlastningen. Ett i långa stycken gig där Beardfish vågar sig på ett par nummer från kommande plattan ”+4626-COMFORTZONE”, medan den rejäla hårväxtens basist Robert Hansen så när hittar utrymme på scen för sin patenterade, älskade moonwalk.

Jag anser ändå att det allra bästa är sparat till sist. MAGIC PIE från Moss i Norge (första utlänningarna på den tidigare alltid helsvenska menyn) firar tio år som band och gör detta med nedslag i samtliga album, inklusive det ännu outgivna. Sextetten ämnar tydligen överraska, för i det vi får höra finns en väldigt rapp och klatschig hårdrock som vi inte känner från gruppens tidigare år. Som ett City Boy med vassare kanter? Men det vi känner för Magic Pie finns såklart kvar. Körsången i ”Pointless masquerade”, svänget i ”Headlines”, ursinnet i ”Slightly mad” och avslutningsvis alla de härliga skiftena hos ”Change”, långköraren från debutalbumet Motions of desire” från 2004 och i dag ett epos som förtjänar omnämning i samma andetag som ”Close to the edge” (Yes) eller ”Supper’s ready (Genesis). 

 

Vid kvällens slut kan Mats Jonason och generalpolaren Håkan Granath räkna fram sitt mesta publikstöd hittills samt den smidigast omriggade fest de varit med om. Då infinner sig skräcken. Hur ska de kunna toppa detta 2015?

 

Foto: Agneta Wizén

 

Senaste recensionerna

Queen

09

12/1 2018   Albumet "News of the world" gavs ut i ett vägskäl för Queen. Borta var gårdagens bombasm à la "March...

Rexoria

04

9/1 2018   I småländska Sävsjö bildades tidigt under 2016 detta melodiska hårdrocksband med folkinfluenser och ...

Justify Rebellion

04

9/1 2018   Från Slagelse i Danmark kommer heavy metal-kvartetten som påbörjade inspelningarna av denna albumdeb...

Grimtone

03

9/1 2018   Grimtone är en albumdebuterande black metal-duo från Halmstad. Enligt promoutskicket gör de musik "m...

Armortura

07

9/1 2018   Ny thrash som låter old school finns det gott om och till en början verkar Armortura höra till denna...

Pretty Maids

08

15/12 2017   Helloween, King Diamond, Whitesnake, Def Leppard, Candlemass, Bathory, Savatage... 1987 var i sannin...

Pretty Maids

08

14/12 2017   Traditionen är sådan att Pretty Maids spelar för hemmapubliken strax innan jul varje år. Jag vet int...

Europe

08

14/12 2017   En superklassiker ("Rock the night"), ett par halvhits och massivt med färskt material – den första ...

Bläddra bland recensioner

Album1147 st

Rexoria   Queen of Light   9/1 2018 Justify Rebellion   Unleashing the Beast   9/1 2018 Grimtone   Memento Mori   9/1 2018 Armortura   Armortura   9/1 2018 Rian   Out of the darkness   11/10 2017

Avdammat234 st

Queen   News of the world – 40th anniversary edition   12/1 2018 Lillian Axe   Love + war   30/5 2017 Magic Pie   The suffering joy   4/5 2017 Magic Pie   Circus of life   4/5 2017 Magic Pie   Motions of desire   4/5 2017

Böcker24 st

Bernie Marsden   Where’s my guitar? On the tour bus with the snakeman   30/5 2017 Joel McIver   The complete history of Black Sabbath: what evil lurks   29/11 2016 Brian May med Steve Bradley   Brian May’s Red Special – the story of the home-made guitar that rocked Queen and the world   9/3 2015 Mikko Mattila   Isten Fanzine: don’t break the ghost   1/3 2015 Ken Sharp med Paul Stanley och Gene Simmons   Inget att förlora – historien om Kiss 1972-1975   11/8 2014

Demo37 st

Woe   Fuck your mental health   25/9 2012 Alloy   The path so frequently trodden   18/9 2012 Majestic Dimension   Demo 2011   28/10 2011 Fredrik Pihl   Silhouettes   4/5 2011 Andreas Grimell   May the bridges I burn light my way   8/4 2011

DVD74 st

Toto   Live at Montreux 1991   29/11 2016 Saxon   Let me feel your power   31/10 2016 Deep Purple   Live at The Nec   31/10 2016 Ayreon   The theater equation   27/5 2016 Neal Morse Band & Haken   Morsefest 2014 – testimony and one live featuring Mike Portnoy   9/9 2015

EP1 st

Ølten   Ølten   29/8 2013

Live300 st

Pretty Maids     15/12 2017 Pretty Maids     14/12 2017 Europe     14/12 2017 Stillborn     7/12 2017 Helloween     5/12 2017

Återsläpp8 st

Salty Dog   Every dog has it’s day   3/2 2017 Nymphs   Nymphs   3/2 2017 Orphaned Land   El norra alila   29/11 2016 Orphaned Land   Sahara   29/11 2016 Mayday   Revenge   29/11 2016
Stäng

Sök

Sök Sweden Rock

 

Vi använder cookies