UlfW.png

"Hårdrock och klassisk musik ligger nära varandra"

Intervju med Ulf Wadenbrandt, dirigent för Sweden Rock Symphony Orchestra.

 

Stämmer det att du är gammal hårdrockstrummis?

Det stämmer bra att jag startade som rocktrummis från början. Min familj är en trumslagarfamilj där min far är trummis, och min bror jobbar som trumlärare. För mig började allt med att jag lyssnade på min pappas gamla Beatles-plattor, sedan gick jag vidare till lite tyngre rock som Led Zeppelin och Deep Purple. Jag har en bred musiksmak som har pendlat från klassisk hårdrock till Toto och Journey som var mina förebilder under studietiden. Som trummis och klassisk slagverkare har jag spelat med många artister och orkestrar innan jag växlade över till dirigentjobbet.


Hur kom det sig att du bytte genre och blev orkesterdirigent?

Efter många år som trummis så utbildade jag mig till slagverkare och slagverkspedagog inom den klassiska genren vid Ingesunds Musikhögskola. Vi läste även dirigering där och jag hade min egen slagverksensemble och blåsorkester. Detta har under årens lopp utvecklats och nu jobbar jag sedan länge professionellt som dirigent. Jag har haft en enorm nytta av min tidigare karriär som trummis vad det gäller timing och att få en symfoniorkester och ett rockband att spela tillsammans.

 

Vad och vilka har du jobbat med som Sweden Rock-publiken kan tänkas känna till?

Jag har precis avslutat en turné i Ryssland med det största ryska hårdrocksbandet Aria. Vi har rest runt i en månad och framfört konserten "Classical Aria" med sju olika symfoniorkestrar med start i Sibirien. Turnén kommer att fortsätta i april och sedan även under sommaren och hösten 2017.

Tidigare har jag bland annat dirigerat orkestern på Mustasch självbetitlade platta.

Under 2014-2015 var jag chefsdirigent för Rhapsody In Rock där jag tillsammans med min symfoniorkester Sweden Symphony Orchestra gjorde 25-årsjubileumsturnén med 27 konserter runt om i Sverige. Jag jobbar väldigt mycket med crossover-musik med olika symfoniorkestrar och har jobbat med alla från E-Type och Miss Li till Janne Schaffer och Electric Banana Band. Jag älskar verkligen att röra mig mellan olika genrer.

 

Kan du berätta lite om orkestern?

Sweden Symphony Orchestra är en symfoniorkester med hemvist i Vänersborg och Göteborg som består av musiker från stora delar av Sverige. Medlemmarna är frilansmusiker och musiker som studerar vid olika musikerutbildningar runt om i Sverige och Europa, och instrumenten i orkestern är de klassiska instrument som ingår i en symfoniorkester: en stråksektion med violiner, violas, cellos och kontrabas, blåsinstrument är flöjt, oboe, klarinett, fagott, valthorn, trumpet, trombon och slutligen slagverksinstrument som pukor, xylofon, klockspel med mera.

Orkestern har gjort sig känd för sitt gränsöverskridande arbete och mottot att alltid leverera kvalité, energi och glädje.

 

Du skriver nya arrangemang till samtliga låtar, vilket låter som ett riktigt hästjobb. Vad har du för tankar och ambitioner kring detta?

Naturligtvis lägger vi stor vikt på att arrangemangen ska ge låtarna en ny touch och vi klär låtarna i en symfonisk skrud samtidigt som vi inte vill göra avkall på originalets output. Viktigt är hög igenkänningsfaktor för publiken samtidigt som låtarna ska bli fetare och maffigare. Arrangemangen kommer att vara roliga att spela för musikerna vilket jag tror att publiken kommer att märka.

 

Liknande projekt har gjorts tidigare, bland annat i Tyskland och Ryssland, och det finns även gott om band som har gjort skivor och konserter tillsammans med symfoniorkestrar. Hur skulle du jämföra Sweden Rock Symphony Orchestra-konserten med dem?
Absolut, det görs en mängd liknande konserter runt om i världen. Skillnaden när jag och Sweden Rock Symphony Orchestra gör detta är att vi integrerar symfoniorkestern, bandet, artisten och publiken till en enhet. Jag vill verkligen att publiken känner att samtliga musiker och sångare jobbar tillsammans som ett band.


Hur har valet av låtar har gått till och hur du ser på de medverkande gästvokalisterna och materialet du har att jobba med?
Valet av låtar har varit ett tight samarbete mellan mig, vokalisterna och Sweden Rocks bokningsgrupp. Naturligtvis har vi tagit stor hänsyn till vad som gör sig bra med symfoniorkester samtidigt som vi vill ha en hög igenkänningsfaktor.

Sångarna som medverkar är ju samtliga legendarer inom sina respektive genrer och sitter på stora låtskatter att plocka material ur, så för mig är det en stor ära att få jobba med dessa artister.

Hårdrock och klassisk musik ligger mycket nära varandra vilket gör det tacksamt att arrangera och kombinera rockband och symfoniorkester.

 

Det är många inblandade: 48 musiker i orkestern plus kör, band, keyboardist och sex vokalister. Hur repar ni in materialet för att få allt att fungera?

Vi håller just nu på att arrangera upp alla låtar. Noter och ljudfiler skickas sedan ut till alla musiker så att de kan förbereda sig, först individuellt, sedan sektionsvis och slutligen med stor orkester. Det ligger ett stort ansvar på varje musiker att vara väl förberedd inför repetitioner och konsert. Orkestern träffar band och merparten av sångarna dagen före konserten för att finslipa detaljerna.

 

Avslutningsvis, vad kan publiken förvänta sig den 10 juni?

En glödhet premiär för Sweden Rock Symphony Orchestra! En taggad orkester, grymma Freak Kitchen och artister som levererar. Jag lovar att ingen kommer att gå oberörd från konserten!

Stäng

Sök

Sök Sweden Rock

 

Sweden Rock använder cookies. När du använder vår webbsida godkänner du det, så läs gärna mer om vad cookies är och hur de funkar i vår cookiepolicy.

OK, då vet jag!